
http://www.bgcanada.com/pforum/viewtopi ... highlight=
Според мен, нивата на образование могат да се разделят на:
обхват на материала
начин на преподаване
начин на проверка на знанията
оценяване на ученика
За мен е много интересна цялата система. Няма да се наема да кажа дали съм доволна или не. Още е доста рано, пък и всичко е много индивидуално.
Особено ме впечатли, че ученика е оценяван не в сравнение с някакво изисквано ниво /например: да може да смята с числата до 100, да може да напише диктовка от 5 изречения с 2 правописни грешки или нещо подобно/, а в зависимост от това дали напредва в СРАВНЕНИЕ СЪС САМИЯ СЕБЕ СИ. Ако в единият семестър има "А", а другият "В" на един и същи предмет, това значи например: първият семестър е можел да смята до 100, а във втория не е надминал това си умение и не е стигнал до 120.

А какво ще кажете за "работата в екип" ? За "проектите" ? На мен тези проекти, осъществявани от деца на 7 - 10 годишна възраст ми звучат по същия начин както "Земеделието - монопола и т.н." /т.е. достатъчно гръмко/. Например: в училището на детето ми през първия семестър имат тема /глобална/: Насекоми. Съответно проекта е на тази тема, но и всичко останало - смятат мравки, четат за пеперуди, диктовка за пчелички, рисуват листни въшки, "прескачат" по физическо мухи и т.н.



Някак си не искам да се съглася с теб, survivor по отношение на краснописа и стихчетата. Въпреки че на детето ми тази година даваха да учи вече 2 стихчета /за насекоми/. Ще те помоля, ако не ти е неприятно, да ни обясниш като педагог и родител защо това не е добър начин на обучение.
Относно облаците в буркани нямам нищо против, но ако не представляват единствен начин на обяснение на физическите явления /както е всъщност/. Липсва изградена система /последователно натрупване на знания от по-просто към по-сложно/, което намира отражение в цялостното мислене на учениците. Практическите опити са много ценно средство за илюстриране на явленията, но когато са и обяснени и подкрепени с подходяща за възраста теория.
За математиката ще ви разкажа това, което аз виждам в нашето "елитно" училище. Детето ми е в 3 клас. За края на семестъра се прави проверка-състезание: кой ще реши повече задачи за 5 минути. Задачите са: 1. Събиране с числата до 10. 2. Изваждане с числата до 10. Естествено детето ми, което е общо взето скарано с математиката спечели "състезанието". Реши максимума задачи за 5 минути. Какъв е обаче начина на обучение в училище по математика ? Дават в къщи да се учи НАИЗУСТ събиране и изваждане във всичките варианти с числата до 10. В училище - друго. Там представят числата раздробявайки ги на точки, чертички и такива подобни. Сортирайки ги, групирайки ги. Всяко дете решава задачите които му харесват - няма да го насилват я. Няма в действителност преподаване и обяснение на дъската от учителя. Обяснява се САМО при търсене на помощ от страна на ученика. Това означава, че той има нужда - помислил е, решил е, че иска да научи повече - съответно ще му бъде обяснено. Съответно, освен числата до 10 има и логически задачи.
Както написа survivor няма да пишат учебниците само за едно училище. Изкушавам се да ви дам логическата задача, която затрудни всички родители и предизвика недоволство ... Беше много смешно да се види как учителката обяснява на родителите как да решат задачата. Съответно децата бяха твърде далеч от логиката НЕОБЯСНЕНА в учебника и НЕПРЕПОДАВАНА в училище. Отивам да взема учебника, за да ви я дам да я решите. Има един квадрат с девет клетки. Съответно девет букви. Буквите трябва де се подредят в клетките в зависимост от условия. Например: ако С е в центъра, А е в някой от ъглите. В такъв случай Д е под Ф, а Р е от дясната страна на К. Сега учебника не е до мен, но основната врътка беше, че първоначалното условие не е спазено, т.е. "ако С е в центъра" ... оказва се, че "АКО" е ако и всъщност С не е в центъра .... Такива мити логики. Сега да се изкажат логиците във форума по отношение на творческото обучение на децата в 3 клас. В същото време същите деца не могат да смятат с числата до 10 :idea: Нито имат впечатление за връзката на математиката с практиката.
По отношение на диктовките: веднъж в края на седмицата. Количество: 5 - 10 изречения за деца от 3 клас. Подход: думите за диктовката се дават в началото на седмицата и се изисква да ги знаят до края на същата. Няма диктовки всеки ден. Поправката и изискванията към нея варират в зависимост от учителя, родителя и детето. Да не забравяме, че детето и неговите интереси са на първо място. Една дума не се преписва повече от 3 пъти, освен ако детето не е съгласно да направи 2 реда /идеален вариант/ . То трябва да възприема обучението като забавление. Защото ... нали знаете ... 15 % от учениците в средното училище напускат и не искат да учат. Т.е. трябва да ги мотивираме от ранна детска възраст.
Всичко това намира отражение и в "ситемата в КОФИ" и в "университета" ...
Леле, какъв трактат написах по отношение на образованието ... направо
