Айде вече малко позитивизъм

Това е форум посветен на процедурата по имиграция в провинция Квебек - документи, интервюта, визи, пътуване.
Заключено
Гост

Мнение от Гост »

Абе те самите кебекари са на мнение, че образователната им система е доста зле, но ето имигрантите ще докажат обратното. :wink: Досега не съм говорила с "доволен" местен. От 5 години се прави експеримент в училищата като се въвежда система подобна на швейцарската, която е отменена преди 20 години. Основният принцип е, че учителя /а не училището дори/ определя системата на обучение, като се съобразява най-общо с материала предложен от Министерството на образованието. Всеки заместник в класа може да промени системата според собствените си виждания. Може би ще е интересно да сложите при статиите извадката която копирах във форума - Програмите за обучение в основното училище.

http://www.bgcanada.com/pforum/viewtopi ... highlight=

Според мен, нивата на образование могат да се разделят на:

обхват на материала
начин на преподаване
начин на проверка на знанията
оценяване на ученика

За мен е много интересна цялата система. Няма да се наема да кажа дали съм доволна или не. Още е доста рано, пък и всичко е много индивидуално.

Особено ме впечатли, че ученика е оценяван не в сравнение с някакво изисквано ниво /например: да може да смята с числата до 100, да може да напише диктовка от 5 изречения с 2 правописни грешки или нещо подобно/, а в зависимост от това дали напредва в СРАВНЕНИЕ СЪС САМИЯ СЕБЕ СИ. Ако в единият семестър има "А", а другият "В" на един и същи предмет, това значи например: първият семестър е можел да смята до 100, а във втория не е надминал това си умение и не е стигнал до 120. :roll: Това не пречи на съученика му да има "А", смятайки с числата до 10 през първия семестър и "А" през втория семестър, смятайки с числата до 20. Интересно, а ?

А какво ще кажете за "работата в екип" ? За "проектите" ? На мен тези проекти, осъществявани от деца на 7 - 10 годишна възраст ми звучат по същия начин както "Земеделието - монопола и т.н." /т.е. достатъчно гръмко/. Например: в училището на детето ми през първия семестър имат тема /глобална/: Насекоми. Съответно проекта е на тази тема, но и всичко останало - смятат мравки, четат за пеперуди, диктовка за пчелички, рисуват листни въшки, "прескачат" по физическо мухи и т.н. :P После са разделени в "екипи" и творят наука ... Да, но на някое дете съвсем не му дреме за "проекта", а другото /другите/ правят всичко ... На края детето, което не си е мръднало пръста получава поощрение - разделят спечелените точките между всички съекипници. Какъв е изводът ? :( Не се заблуждавайте, че това е само в училище. Системата така действа и в университета /личен опит/ и на работа. Затова тук всичко работи, системата скърца и върви. Индивидуалното мислене не се поощрява /само да не почнете да сравнявате сега с България. :x /.

Някак си не искам да се съглася с теб, survivor по отношение на краснописа и стихчетата. Въпреки че на детето ми тази година даваха да учи вече 2 стихчета /за насекоми/. Ще те помоля, ако не ти е неприятно, да ни обясниш като педагог и родител защо това не е добър начин на обучение.

Относно облаците в буркани нямам нищо против, но ако не представляват единствен начин на обяснение на физическите явления /както е всъщност/. Липсва изградена система /последователно натрупване на знания от по-просто към по-сложно/, което намира отражение в цялостното мислене на учениците. Практическите опити са много ценно средство за илюстриране на явленията, но когато са и обяснени и подкрепени с подходяща за възраста теория.

За математиката ще ви разкажа това, което аз виждам в нашето "елитно" училище. Детето ми е в 3 клас. За края на семестъра се прави проверка-състезание: кой ще реши повече задачи за 5 минути. Задачите са: 1. Събиране с числата до 10. 2. Изваждане с числата до 10. Естествено детето ми, което е общо взето скарано с математиката спечели "състезанието". Реши максимума задачи за 5 минути. Какъв е обаче начина на обучение в училище по математика ? Дават в къщи да се учи НАИЗУСТ събиране и изваждане във всичките варианти с числата до 10. В училище - друго. Там представят числата раздробявайки ги на точки, чертички и такива подобни. Сортирайки ги, групирайки ги. Всяко дете решава задачите които му харесват - няма да го насилват я. Няма в действителност преподаване и обяснение на дъската от учителя. Обяснява се САМО при търсене на помощ от страна на ученика. Това означава, че той има нужда - помислил е, решил е, че иска да научи повече - съответно ще му бъде обяснено. Съответно, освен числата до 10 има и логически задачи.

Както написа survivor няма да пишат учебниците само за едно училище. Изкушавам се да ви дам логическата задача, която затрудни всички родители и предизвика недоволство ... Беше много смешно да се види как учителката обяснява на родителите как да решат задачата. Съответно децата бяха твърде далеч от логиката НЕОБЯСНЕНА в учебника и НЕПРЕПОДАВАНА в училище. Отивам да взема учебника, за да ви я дам да я решите. Има един квадрат с девет клетки. Съответно девет букви. Буквите трябва де се подредят в клетките в зависимост от условия. Например: ако С е в центъра, А е в някой от ъглите. В такъв случай Д е под Ф, а Р е от дясната страна на К. Сега учебника не е до мен, но основната врътка беше, че първоначалното условие не е спазено, т.е. "ако С е в центъра" ... оказва се, че "АКО" е ако и всъщност С не е в центъра .... Такива мити логики. Сега да се изкажат логиците във форума по отношение на творческото обучение на децата в 3 клас. В същото време същите деца не могат да смятат с числата до 10 :idea: Нито имат впечатление за връзката на математиката с практиката.

По отношение на диктовките: веднъж в края на седмицата. Количество: 5 - 10 изречения за деца от 3 клас. Подход: думите за диктовката се дават в началото на седмицата и се изисква да ги знаят до края на същата. Няма диктовки всеки ден. Поправката и изискванията към нея варират в зависимост от учителя, родителя и детето. Да не забравяме, че детето и неговите интереси са на първо място. Една дума не се преписва повече от 3 пъти, освен ако детето не е съгласно да направи 2 реда /идеален вариант/ . То трябва да възприема обучението като забавление. Защото ... нали знаете ... 15 % от учениците в средното училище напускат и не искат да учат. Т.е. трябва да ги мотивираме от ранна детска възраст.

Всичко това намира отражение и в "ситемата в КОФИ" и в "университета" ...

Леле, какъв трактат написах по отношение на образованието ... направо :shock:
survivor
Мнения: 2848
Регистриран на: Чет Окт 09, 2003 10:08 pm
Местоположение: Монреал

Мнение от survivor »

Eh, Ombudsman, napisala si tolkova dalag posting. Nyamam nito vreme, nito zhelanie da ti otgovaryam tochka po tochka (pak i e po-golyama veroyatnostta da me hvanesh v pravopisna greshka :? ). Opitah se da namerya linka kam saita na edno rusko semeistvo ot Toronto, zashtoto te byaha obyasnili nadalgo i nashiroko tezi neshta. Za sazhalenie veche ne funkcionira, no ako iskash da napravish opit da razberesh zashto na nyakoi roditeli im haresva sistemata tuk, procheti razdela za uchilishtata vav www.ostrov.ca.
Vizh sega - stava vapros za savsem razlichna filosofiya na obrazovanieto. Ako onova ot BG ti haresva i si go priela za norma - nyama nachin i tova tuk da ti haresva. Minalata sedmica govorih s zhena- kebekarka i visshistka, dovolna ot obuchenieto na decata si. Nas v BG uchilishteto ni byaha uchili, che istinata e edna, a vsichko drugo tryabva da bade razoblichavano "do pobednego konca". I tova e tolkova dalboko vkoreneno v nas. I taka ni prechi pri adaptiraneto ni v Canada. Za tova - hayde vse pak da priemem, che na sveta mozhe da ima i da sashtestvuvat uspeshno i drugi modeli osven tozi, na koyto sme sviknali, i da ne se opitvame da razgromyavame oponenta si.
Гост

Мнение от Гост »

Аз твоя правопис не го следя, survivor. Нали си приятелче. А за системата - опитвам се да я разбера. Не съм съгласна, че българската е учила, че истината е една. Точно там съм се научила на критично мислене. Описала съм това, което наблюдавам с критични забележки. За някой това е положително - за други не чак толкова. Адаптацията тук не пречи да виждаш хубавото и не чак толкова хубавото. Освен това ние имаме възможност да сравняваме: така виждаме и хубавото и лошото в българската система. Е, краснописа и стихчетата /песничките/ са от хубавите работи. Важно е да се каже, че аз бях доста разочарована от деградацията на нашето българско образование в последните години. Многооооооооо разочарована. Това не ми пречи да си спомням и положителните работи. Както не мога да разбера защо е нужно да се пракалява с позитивизма .... Критичното мислене е основата на развитието. Това се цени в Канада със сигурност. Не е нужно само да се одобрява и пляска с ръце. Има интересни работи - написала съм ги, но има неща, които не са чак толкова добре направени. Това не се нарича "негативизъм", а реализъм. Излишно е да ми казвате: върни се в България, щом толкова ти харесва и т.н. написани думи .... Има и други начини да се постигне това, което желаеш.
todor73
Мнения: 1524
Регистриран на: Нед Юли 27, 2003 1:51 am
Местоположение: Квебек

Мнение от todor73 »

После са разделени в "екипи" и творят наука ... Да, но на някое дете съвсем не му дреме за "проекта", а другото /другите/ правят всичко ... На края детето, което не си е мръднало пръста получава поощрение - разделят спечелените точките между всички съекипници. Какъв е изводът ? Не се заблуждавайте, че това е само в училище. Системата така действа и в университета /личен опит/ и на работа. Затова тук всичко работи, системата скърца и върви. Индивидуалното мислене не се поощрява.
napqlno sqm sqglasen s napisanoto ombusman.
tova za rabotata v ekip e edin vid biagstvo ot otgovornost moeto az go niama. pqk i nashite sqekipnici obiknovenno sa francuzi, marokanci ili v naj-dobria sluchaj vqzrastni kebekari deto ne se vpisvat v zaobikaliastata ni kebekarska sreda, stava vqpros za universiteta ot grupi 40 choveka i nagore.
spiram da pisha da ne razvalia temata na anito
sega ucha v grupa ot 10-12 choveka i uchitelia ni razpredeli na ekipi oste vqv vqzduha, no minalata godina ot 50 choveka klas imashe edna kolumbiika edna belgiika i ostanaloto kebekari. poznaite v koi ekip biah az. moite poznati sqsto izpitaha udovolstvieto da se raboti v ekip international pqk uj triabva da se integrirame v sredata im. na koito ne mu e idvalo do glavata tova hich da ne se opitva da mi obiasniava vreli-nekipeli.
survivor
Мнения: 2848
Регистриран на: Чет Окт 09, 2003 10:08 pm
Местоположение: Монреал

Мнение от survivor »

Ombudsman, kritichnoto mislene e hubavo neshto (ama savsem ne sam saglasna che pluralizmat e bil zastapen v BG uchilishteto, ili mozhe bi nie govorim za razlichni neshta?). Ama az vizhdam, che v tozi forum na kritikata dostaaaaaaaatachno se nablyaga i se opiatvam da predstavya i drugata gledna tochka. Mislya, che razlichnite gledni tochki mogat da si sazhitelstvat mirno dori v edna i sashta tema, dori i v balgarski forum, bez nyakoy da razvyava nakraya pobedniya bayrak. Vse pak zhivotat e pastar - neka prosto vseki da predostavi svoyata interpretaciya na neshtata bez da prizovava drugiya da ne pishe, zashtoto ne znam si kakvo.
I za kritichnoto mislene - priemam go samo kogato e konstruktivno i predlaga plan za deystvie. Ostanaloto si e za psihoterapevta, vapreki che i forumat may izpalnyava takiva funkcii.
I nakraya - hubavo e che sme kritichni, ama pomislete si samo kakva e situaciyata. Ostavihme si rodinata kato bardak, za da doydem tuk v edno dosta po-dobre organizirano obshtestvo i da im davame chelen opit. I za da obsazhdame kolko sa tapi. Zashto vmesto tova ne opravihme sobstvenata si strana, izpolzvayki dobroto si balgarsko obrazovanie? Na men pak mi e interesno kakvi sa bili tezi mehanizmi, dori v obrazovanieto, koito v kraya na kraishtata sa doveli do tova, che kanadskite avtobusni shofjori, koito mozhe bi znayat matematikata po-slabo ot balgarskite si kolegi, sa se nauchili da pozdravyavat patnicite, che visshistite im sa naistina kompetentni, che vseki si znae myastoto i funkciite, che v kraya na kraishtata cyalata tazi sistema deistva uspeshno i horata sa mnogo po-shtastlivi ot balgarite. Samo che za da go razbera shte tryabva po-dalgo da nabljudavam, da se opitam da se osvobodya ot stereotipite, koito imam i da se otvorya poveche kam drugite hora i chuzhdoto mnenie.

I ne se pritesnyavay da mi korigirash pravopisnite greshki, ako smyatash che tova e dobar argument pri "ideen spor". Men sigurno sa me korigirali poveche ot vseki drug koyto pishe tuk, taka che shte mi napravi nay-malko vpechatlenie. :wink:
Botzo

Зов за Помощ ......

Мнение от Botzo »

...
Последно промяна от Botzo на Нед Фев 22, 2004 10:31 pm, променено общо 2 пъти.
Pepon
Мнения: 841
Регистриран на: Пет Авг 08, 2003 10:06 am
Местоположение: Somewhere Out There

Мнение от Pepon »

survivor написа:...cyalata tazi sistema deistva uspeshno i horata sa mnogo po-shtastlivi ot balgarite.

Ei tuka veche ne pozna. Moga da se saglasia, che imat poveche pari ot bulgarte /ne vsichki/, che imat po-golemi i po-skapi kashti /ne vsichki/, che karat po-novi i po-skapi koli /ne vsichki/, no da mi se prikazvat gluposti, che sa po-shtastlivi ot bilgarite niama da priema NIKOGA.
Az sum v Canada ot 2.5 godini, rabotia samo i edinstveno s mestni ot vsiakava vazrast i pol moga da se zakalna v maika si, che nikoi ot tiah ne e po-shtastliv ot bilgarite, ama NIKOI.
A za avtobusnite shofiori niama da ti obiasniavam, zashto sa tolkova liubezni. Samo shte ti kaja, che ako niakolko putnici se oplachat ot shofiora, nezavisimo s prichina ili ne, toi moje a si zagubi rabotata. A stava vapros za zaplata mejdu 45-65000 CAD/godishno. Shte mi se usmihvat ne ami, horo shte mi igraiat, deto vikashe edno vreme baba mi.

:beer:
Botzo

Мнение от Botzo »

...
Последно промяна от Botzo на Нед Фев 22, 2004 10:31 pm, променено общо 1 път.
Аватар
anito
Мразим да мислим
Мнения: 2595
Регистриран на: Съб Юли 26, 2003 9:35 pm
Местоположение: Са

Мнение от anito »

Леле-малееее, почна се... :cry:
Така ли не сме в състояние само в една-едничка тема да не се обиждаме и нападаме. А също и да не критикуваме.
Критиката е хубаво нещо, реализмът е хубаво нещо. Но от критика задръстихме Форума, направо се чудя колко сме неизчерпаеми на критика. Не, не се чудя, това само ми напомня какъв е българския манталитет. То и в рая на ди пусне дядо Боже, пак ще сме недоволни...вече се сещам за няколко недостатъка :wink:
Ясно е, всеки се е сблъсквал с различни проблеми тук (то и кебекарите се сблъскват, какво остава за нас). За това се изписасха безброй страници вече. И ще продължават да се пишат. И това е хубаво: да знаят хората, че не всичко, което хвърчи, се яде. Но от толкова наблягане на това, че не всичко, което хвърчи, се яде, остана наслоеното, че всичко, което хвърчи, не се яде. Хайде да се опитаме да върнем поговорката в нормалното й състояние.

Питам ви отново: не се ли сблъскахте и с нещо хубаво, откакто сте тук?

Ако да, напишете го, ако искате тук, ако искате - в друга тема, но дайте да не караме хората, които са още в БГ, да се чудят накъде и защо ли са тръгнали? Посочете им, че има защо. Защото щом пишещите са от тази страна на океана, значи са намерили за какво да останат.
Обичам да преча
Botzo

Мнение от Botzo »

...
Последно промяна от Botzo на Нед Фев 22, 2004 10:40 pm, променено общо 1 път.
Гост

Мнение от Гост »

Нещо позитивно от седящия до мен:
По-лошо е да си имигрант в Париж, отколкото в Монреал.
Botzo

Мнение от Botzo »

...
Последно промяна от Botzo на Нед Фев 22, 2004 10:32 pm, променено общо 1 път.
Canuck
Непукист
Мнения: 1836
Регистриран на: Съб Юли 26, 2003 2:36 pm
Местоположение: Мадрид

Мнение от Canuck »

Taya zima mi se sluchi vednaj da se kacha na avtobus v Ottawa s edna ranica s 60 referata na grba i s tri pazarski chanti, shtoto se pribirah sas sedmichnite pokupki. No, dokato se opitvam da sedna nyakade, shofyorat ryazko sprya, zaradi nyakoy, koyto se opitva da preseche na cherveno i poneje beshe mnogo mokro i hlazgavo, az se ozovah po grb v sredata na avtobusa. Nyakolko sekundi mi tryabvaha da stana, zaradi tejestta na ranicata. Shofyorat vednaga doyde pri mene i me pita dali sam dobre, dali imam nujda ot medicinska pomosht. Vsichki hora okolo men pochnaha saveti da mi davat, da me pitat, dali sam si udaril glavata, kak se chuvstvam, abe nyamam dumi. Spomnyam si, v 11 klas byah kato se pribirah s ena sauchenichka tya se podhlazna na stapalata na avtobusa i padna na prva vrata, no horata ili se podsmihnaha okolo nas ili zyapaha bezrazlichno, a shofyorat izmrmori: "Abe shto ne gledash kade stapvash? :evil:" Eto vi kontrast Canada/bg! Mene ne me intersuva zashto sa lyubezni s men, poradi strah ot globa li, ot zaguba na rabotata li ili zashtoto sa takiva po vazpitanie. Tova, koeto me interesuva poveche e, che sa lyubezni s men, che se drjat s men kato s chovek! Nyama li v bg shofyorite da se uplashat, che ako se drjat s horata kato s goveda shte gi uvolnyat?! :roll: Ako e taka i tova e nachinat da se drjat normalno s horata, shto ne se vavede tova, ama nyama koy da go napravi! Ne me e yasno, zashto vinagi tryabva da trsim pod vola tele i da namirame nyakakva koristna prichina, za da si obyasnim zashto sa lyubezni s nas! Ima li znachenie zashto? Ne e li po-vajno, che se drjat taka! Ili predpochitate bugarskiyat kretenski model na povedenie v publichnoto prostranstvo?! :roll: Az lichno predpochitam licemerna usmivka, pred otkrovena psuvnya!
Anito i Botzo sa pravi, shto tryabva da se karame za gluposti?! Tolkova li nishto hubavo ne vijdate v taya strana! UN kato slagat Canada vsyaka godina sred prvite 10 best countries, ne zavisimo na koe myasto, no sred prvite 10 i te li sa negramotnici i ne znayat kakvo pravyat?!
Canada ne ya zamenyam za druga strana az lichno. V bg ne iskam i mrtav da me vrshat, kamo li s visoka zaplata ili kakvoto i da e da me privlichat!
Neka da ne se karame, molya vi. Za vkusovete ne tryabva da se spori /De gustibus non est disputandum/ sa kazali drevnite rimlyani. A, i nito mene, nito Anito ili Botzo, nito nyakoy drug, koyto ocenyava predmistvata na Canada shte mojete da ubedite kolko e losho tuk!
Best wishes i se ogledayte naokolo, usmihnete se, pak toku vij i neshto hubavo zabelejite. :wave:
Per aspera ad astra!
Горд канадски гражданин в Мадрид :)
Botzo

Мнение от Botzo »

...
Последно промяна от Botzo на Нед Фев 22, 2004 10:44 pm, променено общо 1 път.
Аватар
dissidente
Мнения: 79
Регистриран на: Съб Авг 02, 2003 8:29 pm
Обратна връзка:

Мнение от dissidente »

HisShadow написа:Dessidente,

1. ti ne jiveesh v huvab kvartal - plato Mont Royal e edin ot prestijnite kvartali, no ti jiveesh pod naem v nai-starata i grozna tshast - tam kadeto sa lumpenite i neuspialite "talanti", izhvarlenite sprintsovkite okolo doma ti edva li ti pozvoliavat da zabravish tozi fakt

2. ti ne si bogata - za povetshe ot 3 godini v Montreal ti niamash dori kola, kakvo govoria - ti niamash dori televizor

3. edva li ima niakoi , koito da zavijna na podobno polojenie
Mislia, 4e s tozi ti posting samo podtvurjdavash tova, koeto vsi4ki silno podosirat ili ve4e znaiat, a imenno, 4e vulkut kozinata si meni, nrava-ne ! :twisted:

Da, jiveia v tozi kvartal, no za tvoe goliamo sujalenie, vle4ugo kato tebe nikoga niama da bude pokaneno v moia dom, za da vidi dali e grozen ili dali ima sprinzovki okolo nego. (4udia se vuobshte tova puk otkude go izmisli :shock: )

TV niamam i sum gorda da go kaja: vmesto da se vdiotivam pred tukashnite reklami (kato te gledam teb, resultata me plashi! :? ) az si izpolzvam vremeto kato hodia na kino, konzerti i na sreshti s priateli! Ne o4akavam oba4e ti da go razberesh: vijdam kolko si negramoten i kolko te e ozlobila samotata. 4udia se ti vuobshte imash li priateli ?! Edva li, koi bi te turpial izpulnen s tolkova mnogo zlu4? :x

Kola sushto niamam zashtoto ne mi e neobhodima: kogato imam nujda da se pridvija si hvashtam taxi ili si vsemam kola pod naem. Tova e izbor, koito men me ustroiva napulno. :D :D :D

Kolko do zavistta, za razlika ot teb az ne iskam nikoi da mi zavijda ! Ako iskah da se bia v gurdite kakvi materialni pridobivki imam, shtiah da go napravia mnogo otdavna, togava, kogato ti oshte ne si i podosiral za sushtestvuvaneto na tozi forum! :idea: Samo 4e tova nikoga ne e bila moia zel ! Oshte po-malko pretendiram, 4e sum bogata ( niamam si ideia otkude puk go izmisli :shock: ), no opredeleno jiveia spokoino (ako dobre si spomniam, ti dori se natiskashe da mi stvash s4tovoditel) ! Tova dori ne e svurzano tolkova s pari, a s fakta, 4e imam duhovni stremeji priateli okolo sebe si, no tova ti ne mojesh da go shvanesh ! Iavno za tova i durjish tolkova na veshti kato TV-to i kolata, koito mejdu drugoto tuk suvsem ne sa lux: iavno pri lipstata na duhovni zennosti i priateli v tvoia jivot, sushtestvuvaneto ti se resumira edinstveno v tursene na materialni pridobivki...

Znaesh li, jal mi e oba4e za teb! :( Samo edin mnogo samoten i nerealisiral se 4ovek moje da se durji po na4ina, po koito go pravish ti ! Dori vuv foruma niama 4ovek, koito da te haresva (pusni anketa, ako ne mi viarvash :idea: )... Jalko da e si tolkova neobi4an ot drugite, ne znam samo dali si obiasniavash zashto ...

Posledno: niamam jelanie da se zaniamavam s teb, a i podobni razgovori za tova na koi mu e po-goliama p**** ne sa mi po vkusa. Taka 4e kakvoto i da napishesh ottuk natak si ostava za teb. 4udia se samo do koga Plamen shte te turpi ?! :?:
Заключено