бг образУвание

За всичко, което се случва и ни интересува за Родината
Аватар
kikolilokiko
Мнения: 997
Регистриран на: Пон Фев 16, 2009 4:31 pm

бг образУвание

Мнение от kikolilokiko »

Има надежда - и просветният министър се хвана за главата

"Хванал съм се за главата! С колегите забиваме флагчета в учебниците, в които са написани невероятни неща или има невероятни изисквания", каза преди два дни министърът на образованието Сергей Игнатов. В интервю по "Нова телевизия" зрителите чуха, че до края на годината министърът се ангажира с нов закон за училищното образование, както и с разтоварване на учебното съдържание и ограничаване на зубренето.

Той лично се шокирал, че във втори клас децата трябвало да правят музикален анализ на "Лебедово езеро" на Чайковски. Целта на този текст е да го шокираме още повече, за да му помогнем да се справи с проблема. Затова нека да забием още няколко флагчета:

Хорърът "история" в началния курс

Авторите на учебниците по история, претенциозно наречена "Човекът и обществото" в трети и четвърти клас, са забъркали (по поръчение на министерството, разбира се) невероятен гювеч, който докарва децата до отчаяние, а родителите им - до пристъпи на гадене.

Преселения на племена със сложни имена, редуване на ромеи, византийци, латинци, кръстоносци, кумани, печенеги, татари, за които не е обяснено нито откъде идват, нито накъде отиват, а сякаш просто падат от небето. Папство, патриаршия, екзархия и архиепископия... църковни събори, мисионери, католици, епархии, фермани... За капак "мозайка от общности в българските земи", "поява и разпространение на християнството", "пирамида на османското общество", "устройство на османската империя". И дати, дати, дати... минимум по десет в урок. Извинете, но кому е нужно това?

Големите специалисти са въвели тези безумия в учебната програма от незнайно какви подбуди, но има и откровено подмазвачески - като присъствието на президента Георги Първанов на две снимки (стр. 67 и 84) и на бившия руски президент и настоящ министър-председател на Русия Владимир Путин на една (стр. 66) в учебника за ІV клас по "Човекът и обществото" на издателство "Просвета"? Флагче, моля, не бяхме ли в ЕС и НАТО?

Но да се върнем на темата - безбройни убийства на царски особи, част от които малолетни (като нещастните ученици), низът от дворцови и интриги и преврати атакуват крехката детска психика. Авторите на програмата вероятно нямат никаква представа за това, че на нито една нормална държава не би й е хрумнало да занимава децата под 12 години с племенните и дворцовите си кланета (с каквито изобилства наистина историята на почти всяка държава в Европа).

Тоталната каша в концепцията на "екпертите" се предава и на децата. Резултатът от неистовите усилия за наизустяване е една доста объркана представа за историята. Кървавата картина, която се е получила заради необходимостта 50 години да се разказват в пет реда, в добавка се предлага и в клиширан наукообразен стил, заради който почти всяко дете започва да мрази с цялата си душа въпросния предмет и да не иска да знае нищо от него. И това е единствената защитна и най-нормалната реакция.

Етикетната формула в "Станенине, господине"

Масово децата между 7 и 12 години вече се справят с английски, френски или немски език на доста добро ниво. Но не могат да похвалят със същото при изучаването на родния - като се започне от букварите и читанките и се стигне до 12 клас. Като филолог ще си позволя да забия червено флагче върху учебниците по български език и литература, защото по-голяма скука в съдържанието и грозота на илюстрациите едва ли може да бъде постигната.

Забележете как един университетски експерт по методология на преподаването на български език, който се явява и автор на учебник за пети клас, обяснява какво представлява думичката "чичо" в израза "чичо Никола": "Приложението участва в състава на подчинителните словосъчетания, в които уточнява и конкретизира смисъла на определяемото." Дефиницията в същия й вид се изучава и в четвърти курс "Българска филология" в университета. И половината ми курс навремето окапа на този материал.

Затова отказвам да насилвам детето си да вниква в тъпия въпрос от задачката: "Напишете текст. С какви етикетни формули си послужихте?" Нито пък ще го карам да наизустява обръщенията към патриарх, митрополит, владика и обикновен свещеник, защото естественият му отговор беше, че правилното е "Дядо попе"! Не намирам за нужно на 11 години да "разграничава микротекстове", да "постига смислово единство", да "характеризира комуникативната ситуация".

Колкото до литературата, поздравявам министъра с народната песен "Станенине, господине" от учебника по литература за V клас, представляваща интерес единствено заради уникалния й диалект.

Петокласниците я сричат като първолаци, гадаейки къде са ударенията и какъв е смисълът на думи като "станенине", "изягнили", "изкозили", "пърчевци", "яргорожци", "изтелили", "белобозки", "еленчовци", изждребили", папуньощи"... Проблемът, разбира се, не е в песента, а в липсата по правило на привлекателни и разбираеми за възрастта им текстове. В същото време връстниците им в други държави се забавляват с образците на световната детско-юношеска класика.

Тесни специалисти по всичко

Концепцията от времето на социализма, че училището трябва да произвежда едва ли не тесни специалисти по всичко, и днес си е актуална. С особен принос в това отношение е географията, която още в пети клас пълни главите на децата с изчисляване на мащаби, климатограми, хидрограми, режим на валежите, амплитуди, педосфера (в учебника го няма, но да ви кажа - почвената покривка на земята), експедиционни методи, фактори и елементи на климата.

Като начинаещи метеоролози децата смятат валежи в милиметри и зубрят видовете ветрове, облаци и ъгли на падане на слънчевите лъчи. Нищо лошо, стига някой да им обясняваше и практическата полза от тези знания. Затова и флагче.

За пример ще дам как на единствения смислен въпрос на контролното - "Как се ориентираме в населено място?", моят син отговорил "С питане" и получи 2+ с рецензията "Много умно!".

На всички консерватори, които защитават "научния елемент" в учебното съдържание и изтъкват "мързела на младото поколение", трябва да е ясно, че и най-трудният материал може да бъде предаден на деца, стига да се адаптира подходящо и да има абсолютно задължителния елемент за всяко учебно съдържание: да е интересно.

Западният начин на преподаване отдавна е канонизирал играта като основен методологически подход в обучението до осми клас. Забавата в час там е задължителна и основният принос за това е на учебния материал. Тя е важно средство при изучаването на немската и английската граматика например. Българските експерти сигурно биха се хванали за главите от "кощунствената свобода", които учебниците дават на фантазията на децата.

Все пак има надежда, след като и просветният министър се е хванал за главата от тнехните творения именно. Той, изглежда, е първият от много време насам, който си е направил труда да отвори учебник.
http://dnevnik.bg/analizi/2010/02/25/86 ... _hvana_za/
emilcho написа:Хубаво е, че и в тази тема цари дух на приятелство, толерантност и взаимно уважение
Аватар
ivandaman
Мнения: 5245
Регистриран на: Съб Яну 30, 2010 9:09 pm
Местоположение: NOT in 'The Mental Institution Formerly Known as Canada', but in a perfect multiCULTural UTOPIA

Re: бг образУвание

Мнение от ivandaman »

По принцип съм за по-либерална система за обучение..
Няма смисъл да се побъркват децата с комплексарските изцепки на разни изперкали и озлобели дядовци и бабки които пишат учебниците..

Човекът добре го е казал.. Обучението трябва да е забавно .. а аз бих добавил и стимулиращо.. Много източни европейци неодобряват канадската система на обучение заради това че е доста опростена (в началното и средното образование)... Но на мен лично (без да претендирам че съм прав) тя ми допада повече от българската..

Най-голямото предимство аз виждам в университетската система в Канада където те учат да мислиш и да разрешаваш проблеми а не да запаметяваш данни като компютър.. Там е най-фрапиращата разлика според мен..
_________________________________________________
Pro-OPEN BORDERS
Proud GLOBALIST & proponent of DIVERSITY - OUR GREATEST STRENGTH
UNCONDITIONAL support for & ZIONISM
Justin Trudeau's BIGGEST FAN
Аватар
MrGeek
Путлер Капут
Мнения: 16508
Регистриран на: Вто Мар 01, 2005 4:20 am
Местоположение: The Red Square

Re: бг образУвание

Мнение от MrGeek »

Първото и най-важно условие е да се забрани официално писането на учебници за подрастващи от изперкали университетски преподаватели и корифеи на БАН. След това трябва да се пресекат далаверите с учебниците от самото министерство, ако изобщо има воля за това.
Теллъс -единственния доставчик на нет в Канада.
Казармата дава много и взима много,същото като имиграцията
богатите хора използват КЕШ или Дебит ,кредитните карти са за цървули

__ Powered by мухЪтЪ.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Колкото до науката, ми вярвам и даже прекалено и вярвам, но не вярвам толкова на хората.
__ Powered by Kpetrov
Vodolei
Мнения: 138
Регистриран на: Пет Юли 08, 2005 10:01 am
Местоположение: Montreal

Re: бг образУвание

Мнение от Vodolei »

ivandaman написа:По принцип съм за по-либерална система за обучение..
Няма смисъл да се побъркват децата с комплексарските изцепки на разни изперкали и озлобели дядовци и бабки които пишат учебниците..
Абсолютно подкрепям.

Децата в началното училище трябва да играят, да се възпитават, да се учат на толерантност, да общуват помежду си, да бъдат обичани, да уважават другите хора. Това е по-важно от академичните знания. Големите науки и по-нататък могат да ги научат, а тия прости неща, изпуснеш ли ги когато му е времето, забрави.

Като чета някои учебници сега се чудя що за шизофреници са ги писали. Много думи, а зад тях никаква мисъл или толкова завоалирана, че възрастен човек трудно ще я разбере, за дете да не говорим. Абсолютна липса на здрав разум.
Julian_04
Мнения: 591
Регистриран на: Пет Мар 02, 2018 3:49 pm

Re: бг образУвание

Мнение от Julian_04 »

Обява:
Ефтино! Пудготовка по бългърски език за ВУЗ. Гъранция! :rofl: :rofl: :rofl:
Аватар
demococcus
Мнения: 1285
Регистриран на: Сря Мар 25, 2009 7:40 am
Местоположение: MTL

Re: бг образУвание

Мнение от demococcus »

Другата яка заблуда в БГ образованието е че трябва обучаваните да натрупат знания, вместо да се научат да работят със знания - да ги намират, прилагат, осмислят.
Аватар
Aribu
Изгонен от форума
Мнения: 1276
Регистриран на: Нед Юни 28, 2009 10:39 pm

Re: бг образУвание

Мнение от Aribu »

Преди а явно още и днес...да мислиш се счита за вредно...можеш да си навлечеш беди ако вземеш да си извадиш собствени изводи а не онези, които трябва да заучиш. Това е метод, който се ползваше и ползва за да се манипулират масите и с една команда да е възможно да се постигне резултат с който да извършат едновременно едно и също действие. Ако разтеглим този образ в шарж и вземем войската например. Казваш рааааавнис и няколко хиляди си вдигат левия лакът...ами ако не са научени да слушат и изпълняват и започнат да мислят....бе къв е тоя дето зее от микрофона :lol: :lol: :lol: и пропадна масовата психоза и неговото влияние 8)
Поради такива причини у нас не се учи как да се решават проблемите а как да се изпълняват командите...какво занчи равниииииииииисссссссс миииииииииррррнннноооооооооооо :tmi:
:"Комунистът е семе от дявола.Трудно ще бъде изкоренено".

http://maps.google.ca/maps/ms?hl=en&ie= ... bee5e7dfbb
Julian_04
Мнения: 591
Регистриран на: Пет Мар 02, 2018 3:49 pm

Re: бг образУвание

Мнение от Julian_04 »

demococcus написа:Другата яка заблуда в БГ образованието е че трябва обучаваните да натрупат знания, вместо да се научат да работят със знания - да ги намират, прилагат, осмислят.
Една приятелка mи каза преди да дойда тук в Канада: "Ти си играеш с бъдещето на децата си, защото таm те ще останат неграmотни...Mоже би!!!...Но сега осъзнаваm, сравнявайки моите и нейните деца, че главите на моите не са толкова обременени с излишни знания, но те са по-подготвени да се справят в живота от нейните. ;)
Знанията са ти нужни за да ти служат, а не само заради самото знаене!!! :!:
А и саmо да добавя нещо, което mи хареса:
Всеки се оплаква от своята памет, но никой - от своето мислене. 8)
Аватар
ivandaman
Мнения: 5245
Регистриран на: Съб Яну 30, 2010 9:09 pm
Местоположение: NOT in 'The Mental Institution Formerly Known as Canada', but in a perfect multiCULTural UTOPIA

Re: бг образУвание

Мнение от ivandaman »

julian_04 Любопитно ми е защо точно твоята приятелка се е изказала така??? Живяла е в канада или някой завърнал се емигрант я е открехнал "колко са тъпи" канадците??
_________________________________________________
Pro-OPEN BORDERS
Proud GLOBALIST & proponent of DIVERSITY - OUR GREATEST STRENGTH
UNCONDITIONAL support for & ZIONISM
Justin Trudeau's BIGGEST FAN
Julian_04
Мнения: 591
Регистриран на: Пет Мар 02, 2018 3:49 pm

Re: бг образУвание

Мнение от Julian_04 »

ivandaman написа:julian_04 Любопитно ми е защо точно твоята приятелка се е изказала така??? Живяла е в канада или някой завърнал се емигрант я е открехнал "колко са тъпи" канадците??
Второто. Един на който mу е пречел целия свят и тук, и таm я е светвал...Саmо, че аз mразя да mи го препредават трети лица, така че не и се вързах особено. Нали знаеш: Oко да види, ръка да пипне!!! :rofl:
Аватар
ivandaman
Мнения: 5245
Регистриран на: Съб Яну 30, 2010 9:09 pm
Местоположение: NOT in 'The Mental Institution Formerly Known as Canada', but in a perfect multiCULTural UTOPIA

Re: бг образУвание

Мнение от ivandaman »

Така си и знаех... "Класика" братче...

Беше ми доста забавно да слушам как разни тъмни балкански субекти които не знаеха какво е "dental floss" нямаха грам амбиция, не знаеха английски, нямаха професии, авторитетно установяваха че Канадците били "е ба ти тъпата нация"
_________________________________________________
Pro-OPEN BORDERS
Proud GLOBALIST & proponent of DIVERSITY - OUR GREATEST STRENGTH
UNCONDITIONAL support for & ZIONISM
Justin Trudeau's BIGGEST FAN
Аватар
kikolilokiko
Мнения: 997
Регистриран на: Пон Фев 16, 2009 4:31 pm

Re: бг образУвание

Мнение от kikolilokiko »

Julian_04 да ти имам познатите :D на единия цигарите, на другия образованието.... за другите не смея да попитам :rofl: пуста Канада не може да им угоди :rofl:
Аватар
kikolilokiko
Мнения: 997
Регистриран на: Пон Фев 16, 2009 4:31 pm

Re: бг образУвание

Мнение от kikolilokiko »

Морската вода е солена, защото е с готварска сол

Морската вода е солена, защото в нея е разтворено голямо количество готварска сол. Във вода се разтварят редица твърди вещества, течности и газове.

Растенията сами произвеждат храната си. Те се наричат производители. Животните ядат готова храна - растения и други животни. Затова те се наричат потребители.
"Човекът и природата", 3 клас, издателство "Булвест"

Отдолу иде джип "Мицубиши",
със яка броня, прозорци скришни.
Всички по пътя той изпреваря.
- Но на кого е? Кой ли го кара?
- Вълчо го кара. Свири и гази!
- А във колата коя е тази?
- Лиска е вътре. И много иска
на мис-конкурса да стане миска.
- Давай, Вълчо, и наддавай
златна пара звънка -
мис да стане твойта Лиска,
гиздава и тънка!
Учебник по музика, 3 клас, издателство "Булвест"

Мандатът на българския президент е 4 години.
"Човекът и обществото", 4 клас, издателство "Булвест"

Кон излезе на ливада,
вдъхна въздух и умря.
Възкачи се на небето
и какво ли не видя.
Две кебапчета крилати
пазят рая с автомати.
Учебник по музика, 5 клас,
издателство "Просвета"

Черни пътища, бедни роми
в тежки нощи пеят,
играят момичета, плачат жени,
препускат коне, огньове горят.
Минава циганското лято,
зимата по пътищата ги сварва.
О, Боже, Боже,
дай им малко топлина.
Щастие да намерят,
циганска голяма къща да направят.
"Легенда за рома", Учебник по литература, 5 клас, издателство "Булвест"
Връх Шипка се намира на върха на планината. Опълченците са ситуирани на него.
Учебник по литература, 7 клас, издателство "Анубис"

Това са вечери, в които е застрашена самата смисленост на живота.
За стихотворението "Зимни вечери" от учебника по литература, 8 клас, издателство "Анубис"

Всеки акт, който е изключение спрямо традицията и е нарушение спрямо нейната системност според традиционния човек, е лишен от сакралността и свръхсмисъла, които би й придал митът.
Учебник по литература, 9 клас, електронен учебен курс

Джобът и поясът на Бай Ганьо - поглед отвътре и поглед отвън

Ботевата поезия е резервоар на националната поетическа памет. Тя съдържа в себе си ядро от смисли и образност, към които българската литературност ще се връща като към предначалие.

Модерната субективност се ражда и в трагичния конфликт между небесния порив и телесното. В екстатиката на тази крайност се преживява любовта в лириката на Яворов. Индивидът на новото време обожествява любовния копнеж, но се взира и в тъмнината и тайната на пола.
Учебник по литература, 11 клас, издателство "Прозорец"

Иван Вазов е човекът, "събудил" текста от неговата трансисторическа потенциалност.

Всъщност, истинската функция на герой като Огнянов е да оставя следи в робското пространство и да генерира сериала от ексцесни събития.
За "Творбата - безкраен диалог" при подготовката на кандидат-студенти, Университетско издателство "Климент Охридски"
Аватар
hadministratora
Хабсурден
Мнения: 1669
Регистриран на: Пон Фев 16, 2009 11:48 am
Местоположение: Toronto, ON, Canada

Re: бг образУвание

Мнение от hadministratora »

kikolilokiko написа:...Две кебапчета крилати
пазят рая с автомати...
Човече, тия цитати наистина ли са от учебници?!?
:o :o :o :o :o
Аватар
kikolilokiko
Мнения: 997
Регистриран на: Пон Фев 16, 2009 4:31 pm

Re: бг образУвание

Мнение от kikolilokiko »

hadministratora написа:
kikolilokiko написа:...Две кебапчета крилати
пазят рая с автомати...
Човече, тия цитати наистина ли са от учебници?!?
:o :o :o :o :o
за съжаление да :(
http://paper.standartnews.com/bg/articl ... cle=315434


по темата за песента още


виж коментарите под "песента"
Публикувай отговор