
Иначе, за разликите в образователните системи, като най-основна мога да посоча тази, че в България се опитват да извадят всички по калъп. В смисъл, почваш и трябва да завършиш с набора, всички учат едно и също, ако прекъснеш, оставаш без диплома. Рядко някой остава да повтаря. Тук не е така: ако знаеш и можеш, може да минаваш от клас в клас по-бързо, или да си в клас за напреднали (enrichi), където съответно научаваш повече. Ако не си от най-ученолюбивите, вариантите са много: 1.prolongation (допълнителна година след 2 секондер, да си наваксаш пропуснатите знания), ако пак нищо не става 2. pre dep (програма в 3 секондер, в която те подготвят за занаят и ти дават основни общи знания), 3. FPT (подотвят те за пазара на труда и заминаваш да работиш) и разбира се училище за възрастни (над 16год.), където набързо получаваш кредитите, които не ти стигат, за колеж или DES. За колеж ти трябват само математика, френски и английски за 5 секондер, за другите предмети трябва само 4ти. Т.е. ако искаш, може само до 4ти да учиш и после в училище за възрастни. Никой не се движи с набора си и не им пука. В един клас имам от 14 до 16 год. И всеки стига до там, докъдето са му силите.
А най-важното - всичко зависи от самия ученик, от семейната среда и от мотивацията. Имам не толкова блестящи ученици, но толкова надъхани, старателни, мотивирани, че реват на оценка 85%. Но зад гърба им са родители, които изискват. Докато имам страхотни ученици, които не си помръдват пръста и се задоволяват с 60%, колкото да не echoue, но там на родителите не им пука особено.